BENEFIS - 500 x DEALER BENEFIS - 600 x DEALER
Wybrane sesje: | Słupsk | Koszalin | Stargard Szcz. | Włocławek | Ustka |
2007 | 2008 | 2007, 2008 | 2007 | 2008 |
*
* * *
Miejsca prezentacji
TV
Opinie uczestników
Opinie prasowe
→ |
|
← |
Spektakl "DEALER" jest programem, który wykorzystując elementy dramy w dość niekonwencjonalnej formie scenicznej traktuje o problemach alkoholowych. Adresowany jest do widowni od starszych klas szkoły podstawowej, poprzez młodzież gimnazjalną, średnią, a także akademicką.
Program powstał wskutek sugestii ze strony Sekretarza Gminy Chojnice - Pani Stefanii Majewskiej-Kilkowskiej, która poszukując atrakcyjnych form profilaktyki i edukacji namówiła w 1997 roku Mirosława Glinieckiego do wspólnych działań w tym zakresie. Ostateczną wersję scenariusza (ustawicznie konsultowaną na próbach z Mieczysławem Giedrojciem i Danielem Kalinowskim) napisał M. Gliniecki. Próby trwały 9 miesięcy i odbywały się w weekendowych sesjach w kameralnej sali sportowej nieistniejącej już Szkoły Podstawowej w Chojniczkach. O sukcesie "DEALERA" może przemawiać fakt, iż spektakl ten realizowany jest bez przerwy od 20 lat i ma ponad 600 prezentacji zarówno w kraju, jak i trochę za granicą. Najwięcej systematycznych realizacji tego programu odbyło się w Słupsku , Koszalinie i Włocławku .
"DEALER" porusza temat sprzedaży i powszechności spożywania alkoholu, jego dostępności oraz mody na picie. Dotyka również kwestii społecznego przyzwolenia na zachowanie nietrzeźwych, a także usprawiedliwiania i tolerowania osób nadużywających alkoholu. Ważnym aspektem programu jest również wskazywanie młodemu człowiekowi możliwości nieulegania presji otoczenia i umiejętności odmawiania. Program uświadamia jak bolesne skutki może przynieść częste lub zbyt wczesne spożywanie alkoholu, łącznie z utratą pracy, opinii, zdrowia, rodziny, a nawet życia.
Pierwsza część programu ma charakter spektaklu, którego akcja rozgrywana jest w dwóch planach scenicznych: * plan Dealerów - jest to historia dwóch Dealerów: Starszego - bezwzględnego, dążącego do celu za wszelką cenę i Młodszego - naiwnego, chcącego dorównać koledze i zdobyć pieniądze i sławę. Prezentowany świat wzorowany jest na konstrukcji kolorowych reklam, wideoklipów, atrakcyjnych - momentami komicznych zdarzeń. Sztucznie rymowane dialogi wypowiadane są zdecydowanie, bardzo szybko, ale trącą fałszem. Każda scena kończy się przyśpiewką "Pije Kuba do Jakuba...". * plan Ojca - to szara, ponura przestrzeń pokoju w której znajduje się osamotniony ojciec Dealera Młodszego. Dawniej był znakomitym sportowcem. Osiągnął życiowy sukces, był rozpoznawalny, doskonale zarabiał. Teraz jest samotnym alkoholikiem. Ten plan pokazywany jest bez słów, pantomimicznie - z monotonną muzyką w tle. Przedstawiane plany uzupełniają się, jak dzień i noc w życiu. Taka struktura sceny przypominać ma, iż każda sytuacja życiowa ma zawsze dwie strony medalu; tę atrakcyjną - o której mówią wszyscy i tę ciemną, skrywaną zazwyczaj i pomijaną przez reklamujących.
Druga część programu ma charakter dramowy. Aktorzy w pewnej części zamieniają się z uczestnikami rolami. Teraz to oni "wchodząc w rolę" odgrywają zaaranżowane przez prowadzącego dramę sytuacje życiowe. Próbują po swojemu ustawić się do zaistniałego problemu w rodzinie, szkole, w sklepie monopolowym. Każda sytuacja jest w części finałowej omawiana przez prowadzącego dramę. "...To, co szczególnie wydaje się wartościowe dla uczestników, to możliwość aktywnego udziału poprzez odgrywanie scen dramowych, a tym samym rozwiązywanie konkretnych problemów życiowych, jakie się w tych scenach pojawiają. 'Wchodzenie w rolę' stwarza uczniom możliwość empatycznego wczuwania się w przeżycia kreowanych postaci, zwraca uwagę na postawę asertywną - uczeń uświadamia sobie, że nie musi ulegać presji otoczenia, że ma prawo powiedzieć 'nie'." Małgorzata Borek Pełnomocnik Prezydenta Miasta Koszalin O B S A D A:
Premiera nieoficjalna - 18 IV 1998r. w Parchowie Premiera oficjalna - 19 V 1998r. w Silnie
|